Bentuk soalan KBKK
1. Pada pendapat/pandangan anda ….
2. Pada pengetahuan sejarah anda
....
3. Sekiranya anda sebagai pemimpin
negara, apa yang anda lakukan ....
4. Sebagai rakyat yang
bertanggungjawab, apakah harus anda ....
5. Sebagai generasi muda, .....
Jawapan yang boleh difikirkan
A. Nilai murni
- Mementingkan keamanan / kedamaian
- bersikap kreatif/positif/inovatif
- sikap keterbukaan/ minda terbuka
- mementingkan ilmu pengetahuan
- semangat yang cekal/ gigih
- bersatupadu / kerjasama /muafakat/
- mengamalkan akhlak yang mulia
- tolak ansur/toleransi
- kepimpinan melalui teladan
- meghormati hak asasi manusia/orang lain /budaya orang lain
- mengelakkan isu-isu sensitif/ menyakitkan hati orang lain
- mempelbagaikan kebudayaan
- mengatasi masalah dengan bijaksana
- mengutama perpaduan
- menjaga nama baik negara
- tidak berkerjasama dengan kuasa asing
- memelihara jati diri
- menguasai kemahiran/teknologi/IT/ilmu pertanian / pelbagai ilmu
- mengukuhkan pertahanan negara
- meningkatkan sains teknologi
- mengisi kemerdekaan
- belajar bersungguh-sungguh
- membuat penyelidikan/buat R&D
- memperluaskan pasaran
- membangunkan prasarana
- melahirkan semangat cinta negara/setia negara
- mempertahankan kemerdekaan
- menghormati pemimpin
- menghargai perjuangan tokoh/pemimpin /menghargai jasa pemimpin
- mematuhi undang-undang/peraturan
- menghindari gejala negatif/tidak rosakan harta awam
- mengajak rakan-rakan menghayati kemerdekaan dsb
33. M- mana-mana
munasabah
Perkara yang
boleh anda/kerajaan lakukan
- kempen
- kukuhkan sistem pendidikan
- kegiatan sukan
- kegiatan rukun tetangga /kemas
- rumah terbuka
- membuat undang-undang
- program 1 Malaysia
- pertandingan
- kebudayaan
- berkerja bersungguh-sungguh
- memperbanyakan peluang pekerjaan
- program gotong royong
13. M- mana-mana
munasabah
Isu-isu
- membincangkan soal kemunduran org melayu
-
layanan pilih kasih British
-
persoalan pendidikan / ekonomi /taraf hidup
-
persoalan perpaduan / orang melayu perlu bersatu
-
persoalan perasaan kenegerian
-
persoalan menjaga budaya
-
persoalan agama islam
-
persaudaraan Melayu
-
mewujudkan
perpaduan
-
ruang untuk
mengemukakan pandangan
-
mengatasi semangat kenegerian
-
tanam semangat benci penjajah/ kebangsaan
-
sebarkan idea memajukan masyarakat
-
mewujudkan kerjasama / persaudaran
-
menuntut hak
-
M- mana-mana munasabah
2. Cara memperkasa semangat nasionalisme dalam
kalangan rakan-rakan di sekolah
·
mengajak rakan-rakan
F1 mempelajari sejarah
F2 belajar
bersungguh-sungguh
F3 menghayati nilai
murni
F4 menyertai kelab rukunnegara/sejarah
F5 menyertai unita
beruniform
F6 lawatan sambil
belajar ke muzium
F7 menghadiri
persidangan parlimen
F8 Menyertai sambutan hari kebangsaan
F9 menghargai perjuangan tokoh-tokoh
lampau
F10 menubuhkan galeri
sejarah
F11 menghormati
lambang-lambang Negara/lagu/bendera
M- mana-mana munasabah
3.
Kesan kepada negara sekiranya rakyat Malaysia
tiada semangat nasionalisme
F1 rakyat
berpecah belah
F2 keamanan
Negara terancam
F3 lahirnya
individu mementingkan diri sendiri
F4 ekonomi tidak berkembang
F5 musuh mudah
menyusup masuk
F6 kemakmuran
Negara terbantut
F7 politik tidak
stabil
F8 pentadbiran
kucar-kacir
F9 pemimpin tidak
dihormati
F10 masyarakat hilang
jati diri
F11 minda rakyat
mudah terjajah
F12 budaya asing/songsang tersebar luas
M- mana-mana munasabah
4.
Cara
menghargai pergorbanan tokoh-tokoh nasionalis Negara kita.
F1. Menziarahi
F2 memberi
anugerah/pengiktirafan
F3 mengadakan
pameran
F4 mengadakan
pertandingan /kuiz/ drama
F5 menerbitkan
filem
F6 membina
memorial/galeri
F7 menerbitkan
buku autobiografi
F8 cetakan stem tokoh
F9 mencipta lagu/sajak
F10 abdikan nama pada
jalan/bangunan dsb
M- mana-mana munasabah
5.
Nilai-nilai yang perlu dicontohi daripada
tokoh-tokoh nasionalis tanah air
F1 jati diri
F2 cinta Negara
F3 berani
F4 berusaha
F5 sanggup
berkorban
F6 mementingkan agama, bangsa dan Negara lebih dari diri
sendiri
F7 tabah
F8 bertanggungjawab
F9 bersemangat
waja / kental
F10 tidak menyerah
kalah
M- mana-mana munasabah
Comments
Post a Comment