Skip to main content

Key KBKK

Bentuk soalan  KBKK
1.  Pada   pendapat/pandangan  anda ….
2.  Pada pengetahuan sejarah anda ....
3.   Sekiranya anda sebagai pemimpin negara,  apa yang anda lakukan ....
4.   Sebagai rakyat yang bertanggungjawab, apakah harus anda ....
5.   Sebagai generasi muda, .....   

Jawapan yang boleh difikirkan
A. Nilai murni
  1. Mementingkan keamanan / kedamaian
  1. bersikap  kreatif/positif/inovatif
  1. sikap keterbukaan/ minda terbuka
  1. mementingkan ilmu pengetahuan
  1. semangat yang cekal/ gigih
  1. bersatupadu / kerjasama /muafakat/
  1. mengamalkan akhlak yang mulia
  1. tolak ansur/toleransi
  1. kepimpinan melalui teladan
  1. meghormati hak asasi manusia/orang lain /budaya orang lain
  1. mengelakkan isu-isu sensitif/ menyakitkan hati orang lain
  1. mempelbagaikan kebudayaan
  1. mengatasi masalah dengan bijaksana
  1. mengutama perpaduan
  1. menjaga nama baik negara
  1. tidak berkerjasama dengan kuasa asing
  1. memelihara jati diri
  1. menguasai kemahiran/teknologi/IT/ilmu pertanian / pelbagai ilmu
  1. mengukuhkan pertahanan negara
  1. meningkatkan sains teknologi
  1. mengisi kemerdekaan
  1. belajar bersungguh-sungguh
  1. membuat penyelidikan/buat R&D
  1. memperluaskan pasaran
  1. membangunkan prasarana
  1. melahirkan semangat cinta negara/setia negara
  1.  mempertahankan kemerdekaan
  1. menghormati pemimpin
  1. menghargai perjuangan tokoh/pemimpin /menghargai jasa pemimpin
  1. mematuhi undang-undang/peraturan
  1. menghindari gejala negatif/tidak rosakan harta awam
  1. mengajak rakan-rakan menghayati  kemerdekaan  dsb
  1. kempen
  1. kukuhkan sistem pendidikan
  1. kegiatan sukan
  1. kegiatan rukun tetangga /kemas
  1. rumah terbuka
  1. membuat undang-undang
  1. program 1 Malaysia
  1. pertandingan 
  1. kebudayaan
  1. berkerja bersungguh-sungguh
  1. memperbanyakan peluang pekerjaan
  1. program gotong royong
  1. membincangkan soal kemunduran org melayu

33.   M- mana-mana munasabah




Perkara yang boleh anda/kerajaan  lakukan
13.   M- mana-mana munasabah

Isu-isu
-          layanan pilih kasih British
-          persoalan pendidikan / ekonomi /taraf hidup
-          persoalan perpaduan / orang melayu perlu bersatu
-          persoalan perasaan kenegerian
-          persoalan menjaga budaya
-          persoalan agama islam
-          persaudaraan Melayu
-           mewujudkan perpaduan
-          ruang  untuk mengemukakan pandangan
-          mengatasi semangat kenegerian
-          tanam semangat benci penjajah/ kebangsaan
-          sebarkan idea memajukan masyarakat
-          mewujudkan kerjasama / persaudaran
-          menuntut hak
-          M- mana-mana munasabah

2. Cara  memperkasa semangat nasionalisme dalam kalangan rakan-rakan di sekolah 
·         mengajak rakan-rakan
F1            mempelajari sejarah
F2            belajar bersungguh-sungguh
F3            menghayati nilai murni
F4            menyertai  kelab rukunnegara/sejarah
F5            menyertai unita beruniform
F6            lawatan sambil belajar  ke muzium
F7            menghadiri persidangan parlimen
                F8           Menyertai sambutan hari kebangsaan
                F9           menghargai perjuangan tokoh-tokoh lampau
F10         menubuhkan galeri sejarah
F11         menghormati lambang-lambang  Negara/lagu/bendera
M- mana-mana munasabah





3.                       Kesan kepada negara sekiranya rakyat Malaysia tiada semangat nasionalisme
F1                         rakyat berpecah belah
F2                         keamanan Negara terancam
F3                         lahirnya individu mementingkan diri sendiri
F4             ekonomi   tidak berkembang
F5             musuh mudah menyusup masuk
F6             kemakmuran Negara terbantut
F7             politik tidak stabil
F8             pentadbiran kucar-kacir
F9             pemimpin tidak dihormati
F10           masyarakat hilang jati diri
F11           minda rakyat mudah terjajah
F12           budaya  asing/songsang tersebar luas
M- mana-mana munasabah

4.                     Cara  menghargai pergorbanan tokoh-tokoh nasionalis Negara kita.
F1.                Menziarahi
F2                  memberi anugerah/pengiktirafan
F3                  mengadakan pameran
F4                  mengadakan pertandingan /kuiz/ drama
F5                  menerbitkan filem
F6                  membina memorial/galeri
F7                  menerbitkan buku autobiografi
F8                  cetakan  stem tokoh
F9                  mencipta lagu/sajak
F10               abdikan nama pada jalan/bangunan dsb
M- mana-mana munasabah


5.                     Nilai-nilai yang perlu dicontohi daripada tokoh-tokoh  nasionalis tanah air
F1                  jati diri
F2                  cinta Negara
F3                  berani
F4                  berusaha
F5                  sanggup berkorban
F6                  mementingkan  agama, bangsa dan Negara lebih dari diri sendiri
F7                  tabah
F8                  bertanggungjawab
F9                  bersemangat waja / kental
F10               tidak menyerah kalah
M- mana-mana munasabah


Comments

Popular posts from this blog

Sejarah SMK Ayer Baloi

1.1  Latar Belakang Sekolah 1.1.1         Sejarah Sekolah Sejarah SMK Ayer Baloi bermula pada 1965  Memandangkan terdapat dua belas buah sekolah rendah di sekeliling mukim Ayer Baloi, Kementerian Pendidikan Malaysia telah memutuskan perlunya membina sebuah sekolah menengah di sekitar kawasan ini.  Sejarah bermula dengan menumpang di SK Ayer Baloi, Pontian dan SJKC Kampung Jawa, Pulai Sebatang, Pontian.  SMK Ayer Baloi menerima pelajar dari sekolah rendah berikut: i.          SK Jaya Mulia ii.         SK Sri Sekawan Desa iii.        SK Ayer Baloi iv.        SK Sanglang v.         SK Pulai Sebatang vi.        SK Seri Anom vii.       SK Seri Pulai viii.      SK Kg Jawa ix.        SJKC Chien Hwa, Kg Jawa x.         SJKC Yung Ming, Sanglang xi.        SJKC Chi Chih, Ayer Baloi xii.       SJKC Lee Ming, Jelutung. Nama SMK Ayer Baloi diambil sempena nama Kampung Ayer Baloi, iaitu tempat dibinanya bangunan sekolah ini.  Pada peringkat awal beberapa orang t

KEPENTINGAN ILMU

INGATLAH 1 “Bacalah (ya Muhammad)  dengan nama tuhan Mu  yang telah menciptakan (1) Telah menciptakan  manusia daripada  segumpal darah(2) bacalah dan Tuhan Mu  amat pemurah(3), yang mengajarkan(menulis)  dengan pena  (4) Yang mengajarkan kepada manusia  apa-apa  yang tiada diketahuinya(5)”                                               (Maksud surah Al –Alaq :1-5)             Segala puji bagi Allah , Tuhan semesta alam , yang mempunyai kerajaan di langit dan di bumi, selawat  dan salam ke atas junjungan besar nabi kita nabi Muhammad s.a.w , pengakhiran daripada para nabi , nabi akhir zaman.             Ingatlah , ayat diatas merupakan ayat pertama yang diturunkan kepada nabi s.a.w ketika baginda sedang  berkhalwah(duduk di tempat sunyi mengasingkan diri) di Gua Hiraq lalu bertahannuth(beribadah). Malaikat Jibril dating berjumpa Nabi s.a.w  mengajarkan baginda membaca , padahal baginda adalah seorang ummi(tidak pandai membaca).Setelah beberapa kali didesak  , akhirnya ba