Bentuk soalan KBKK
1. Pada pendapat/pandangan anda ….
2. Pada pengetahuan sejarah anda
....
3. Sekiranya anda sebagai pemimpin
negara, apa yang anda lakukan ....
4. Sebagai rakyat yang
bertanggungjawab, apakah harus anda ....
5. Sebagai generasi muda, .....
Jawapan yang boleh difikirkan
A. Nilai murni
- Mementingkan keamanan / kedamaian
- bersikap kreatif/positif/inovatif
- sikap keterbukaan/ minda terbuka
- mementingkan ilmu pengetahuan
- semangat yang cekal/ gigih
- bersatupadu / kerjasama /muafakat/
- mengamalkan akhlak yang mulia
- tolak ansur/toleransi
- kepimpinan melalui teladan
- meghormati hak asasi manusia/orang lain /budaya orang lain
- mengelakkan isu-isu sensitif/ menyakitkan hati orang lain
- mempelbagaikan kebudayaan
- mengatasi masalah dengan bijaksana
- mengutama perpaduan
- menjaga nama baik negara
- tidak berkerjasama dengan kuasa asing
- memelihara jati diri
- menguasai kemahiran/teknologi/IT/ilmu pertanian / pelbagai ilmu
- mengukuhkan pertahanan negara
- meningkatkan sains teknologi
- mengisi kemerdekaan
- belajar bersungguh-sungguh
- membuat penyelidikan/buat R&D
- memperluaskan pasaran
- membangunkan prasarana
- melahirkan semangat cinta negara/setia negara
- mempertahankan kemerdekaan
- menghormati pemimpin
- menghargai perjuangan tokoh/pemimpin /menghargai jasa pemimpin
- mematuhi undang-undang/peraturan
- menghindari gejala negatif/tidak rosakan harta awam
- mengajak rakan-rakan menghayati kemerdekaan dsb
- kempen
- kukuhkan sistem pendidikan
- kegiatan sukan
- kegiatan rukun tetangga /kemas
- rumah terbuka
- membuat undang-undang
- program 1 Malaysia
- pertandingan
- kebudayaan
- berkerja bersungguh-sungguh
- memperbanyakan peluang pekerjaan
- program gotong royong
- membincangkan soal kemunduran org melayu
33. M- mana-mana munasabah
Perkara yang
boleh anda/kerajaan lakukan
13. M- mana-mana munasabah
Isu-isu
-
layanan
pilih kasih British
-
persoalan
pendidikan / ekonomi /taraf hidup
-
persoalan
perpaduan / orang melayu perlu bersatu
-
persoalan
perasaan kenegerian
-
persoalan
menjaga budaya
-
persoalan
agama islam
-
persaudaraan
Melayu
-
mewujudkan perpaduan
-
ruang untuk mengemukakan pandangan
-
mengatasi
semangat kenegerian
-
tanam
semangat benci penjajah/ kebangsaan
-
sebarkan
idea memajukan masyarakat
-
mewujudkan
kerjasama / persaudaran
-
menuntut
hak
-
M-
mana-mana munasabah
2. Cara memperkasa semangat nasionalisme dalam
kalangan rakan-rakan di sekolah
·
mengajak
rakan-rakan
F1 mempelajari sejarah
F2 belajar bersungguh-sungguh
F3 menghayati nilai murni
F4 menyertai kelab rukunnegara/sejarah
F5
menyertai unita beruniform
F6 lawatan sambil belajar ke muzium
F7 menghadiri persidangan parlimen
F8 Menyertai sambutan hari kebangsaan
F9 menghargai perjuangan tokoh-tokoh lampau
F10 menubuhkan galeri sejarah
F11
menghormati lambang-lambang Negara/lagu/bendera
M-
mana-mana munasabah
3.
Kesan
kepada negara sekiranya rakyat Malaysia tiada semangat nasionalisme
F1 rakyat berpecah belah
F2 keamanan Negara
terancam
F3 lahirnya individu
mementingkan diri sendiri
F4 ekonomi tidak berkembang
F5 musuh mudah menyusup masuk
F6 kemakmuran Negara terbantut
F7 politik tidak stabil
F8 pentadbiran kucar-kacir
F9 pemimpin tidak dihormati
F10 masyarakat hilang jati diri
F11 minda rakyat mudah terjajah
F12 budaya
asing/songsang tersebar luas
M-
mana-mana munasabah
4.
Cara menghargai pergorbanan tokoh-tokoh nasionalis
Negara kita.
F1. Menziarahi
F2 memberi anugerah/pengiktirafan
F3 mengadakan pameran
F4 mengadakan pertandingan /kuiz/
drama
F5 menerbitkan filem
F6
membina memorial/galeri
F7 menerbitkan buku autobiografi
F8 cetakan stem tokoh
F9 mencipta lagu/sajak
F10
abdikan nama pada
jalan/bangunan dsb
M-
mana-mana munasabah
5.
Nilai-nilai
yang perlu dicontohi daripada tokoh-tokoh
nasionalis tanah air
F1 jati diri
F2 cinta Negara
F3 berani
F4 berusaha
F5 sanggup berkorban
F6 mementingkan agama, bangsa dan Negara lebih dari diri
sendiri
F7 tabah
F8 bertanggungjawab
F9 bersemangat waja / kental
F10 tidak menyerah kalah
M-
mana-mana munasabah
Comments
Post a Comment