Skip to main content

Ringkasan bab 1 ting 5

BAB 1 : KEMUNCULAN NASIONALIS DI ASIA TENGGARA
1.1  Imperialisme  Barat
·   Dasar meluaskan pengaruh
·   Menguasai Amerika Latin, Afrika dan Asia
·   Kuasa Portugis, British, Belanda dan Sepanyol
·   Portugis menguasai Melaka
·   Menguasai perdagangan rempah
·   R.Industri wujudkan persaingan
·   Barat menguasai A.Tenggara kecuali Thailand

1.1.2 Faktor-faktor  Imperialisme Barat
a. Kedudukan strategik
        - antara China – India
    b. Menjamin pasaran  yang luas
    c.  Tanah Subur
    d. Asia Tenggara  kaya bahan mentah
    e. Revolusi Industri di Eropah
    f. perkembangan sistem pengangkutan
         - kapal wap
         - bawa muatan banyak
         - cepat
g.Pembukan Terusan Suez
       - pendek dan cepatkan perjalanan
       - jimat kos
h. Penciptaan telegraf
      - mudah beri arahan
      - berinteriksi
      Memesatkan perdagangan
i.    Persaingan kuasa barat
         - sanjungan
         -lambang kekuatan
j        Slogan
         - British - Beban Orang Putih 
         - Perancis -  Mentamadunkan Orang Timur 
k.  Mengembangkan agama Kristian

1.2  Perubahan Sistem Politik
 - Sistem beraja  diamalkan sebelum penjajahan
 - penjajahan  barat memperkenalkan birokrasi barat

1.2.1 Pengenalan Sistem Birokrasi Barat  BARAT
Ciri-ciri Umum Sistem Birokrasi Barat ialah
a.   Penubuhan kerajaan  pusat
b.   penyatuan wilayah-wilayah
c.   Pelantikan gabenor jeneral.
b.    pentadbiran. melalui jabatan/biro
c.     Pegawai barat ketua biro.
d.    Pengenalan undang-undang Barat.

1.         Perubahan  di Filifina
§  Sebelum Sepanyol
- terdiri daerah-daerah
- dikenali baragay
- diperintah datu.
 - selatan Filipina wujud kerajaan Islam.
§  Penguasaan Sepanyol
§  memperkenalkan pentadbiran berpusat
§  Gabenor Jeneral  pemerintah tertinggi
§  Ketua Datuk Bandar ketua  wilayah 
§  Gabenor Kecil pentadbir Bandar
§  Sistem Encomienda diperkenalkan
·   menggabungkan baragay-baragay
·   Pentadbiran  tempatan
·   diketuai Encomiendaro
·   Tugas encomiendero ialah
·   menjaga keamanan
·   mengutip cukai
·   mengkristiankan penduduk
·       sistem Encomiendero dibenci sebab
·         cukai yang tinggi
·         kerahan tenaga
·             Penyatuan barangay menyebabkan
·    pemerintahan tradisional merosot
·   pengaruh datu merosot
2.         Perubahan  di  Indonesia
§  Sebelum Belanda
§  terdiri kerajaan yang berasingan 
§  seperti Mataram Bantam
§  diketuai raja
§  dibantu golongan pembesar.
§  pemerintahan tempatan diketuai bupati
§  Perubahan oleh Belanda
·   pentadbiran kepada dua
·       pentadbiran pusat diketuai Gabenor Jeneral
·       pentadbiran tempatan. oleh pembesar tempatan dan diawasi pegawai Belanda  .
·  Penubuhan Jabatan  Pelajaran dan Jabatan Pertanian
·  Penubuhan  Dewan Tempatan
·       Sbg  penasihat pentadbiran Belanda
·       tiada kuasa perundangan
·  Penubuhan  Volksraad
·       merupakan Majils Rakyat
·       langkah ke arah kemerdekaan
·       ditubuhkan kerana desakan Sarekat Islam

3.        Perubahan di Burma
§  Sebelum British
§   amalkan sistem beraja - Dinasti Konbaung .
§  Raja dibantu Huttaw dan Wun
§  Ada ketua bandar (Myothugyi)
§  pegawai diraja (Ahmudan )
§  pembesar-pembesar tradisional(Athi )
§  Raja penaung sami Buddha
§    Semasa British
§  British menang Perang  Inggeris-Burma III
§  Dinasti Konbaung berakhir,
§  raja dan pembesar tradisional terhapus
§  Pemerintah tertinggi ialah Pesuruhjaya Tinggi British
§  Pengenalan Akta Kampung Ulu Burma 1887
§  dan Akta  Perkampungan Burma 1889
§  sistem pentadbiran tradisional lenyap.
§  Pentadbiran daerah oleh Myo-ok(pegawai bandaran)
§  undang-undang Barat diperkenalkan.
§  Majlis Perundangan  diperkenalkan.
§  Pengaruh golongan agama merosot
§  Ditubuhkan Jabatan perhutanan, kesihatan , pelajaran

4.          Perubahan di IndoChina
§  Sebelum Perancis,
§   ditadbir kerajaan pusat berkuasa mutlak
§  birokrasi diketuai golongan Mandarin
§  dipilih melalui peperiksaan
§  Di Vietnam –di pengaruhi  Sistem pentadbiran China  
§  Semasa penguasaan  Perancis
·       Diketuai Gabenor Jeneral
·       bertanggungjawab kepada Kementerian Tanah Jajahan
·       membentuk kerajaan pusat
·       menubuhkan Union Indochinoise
·       undang-undang diluluskan Parlimen Perancis.
·       Wujud pentadbiran kerajaan tempatan
·  bebas dari kerajaan pusat
·  perlu membayar cukai \
·  menyediakan  tenaga kerah

5.     Perubahan di Tanah Melayu .
§  Di Melaka Sebelum Portugis
§  mengamalkan Sistem Pembesar Empat Lipatan
§  Semasa Penjajahan  Portugis dan Belanda
§  Runtuh  institusi raja di Melaka.
     c.  Semasa British
§ dibentuk Negeri-Negeri Selat
Gabenor  pemerintah tertinggi NNS
Residen Kaunselor  ketua negeri
penghulu pentadbiran kampong
§  Dibentuk  Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (NNMB)
-  terdiri Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan
-  diperkenalkan  Sistem Residen
§  Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu (NNMTB)
-  Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor
-  diperkenalkan Sistem Penasihat
·         Residen dan penasihat British
·   di bawah  Gabenor NNS
·  Tugas menasihati Sultan
·         Dipekenal  sistem kehakiman Barat,
·         pelaksanaan sistem pengutipan cukai,
·         pembahagian negeri kepada beberapa daerah
·         penubuhan balai polis.
·         peranan raja dan pembesar Melayu telah terjejas.

6.          Perubahan Di Thailand
§  Birokrasi diperkenalkan oleh Raja Mongkut  dan Raja Chulalongkorn.
§  80 orang penasihat dilantik
·       Untuk mengetuai jabatan
·       dan melatih pegawai tempatan.
·       Dari Britain
-        Penasihat kewangan ,pelabuhan , polis
-        juruaudit dalam penbendaharaan negara..
·          Penasihat kastam/ketenteraan dari Amerika /Perancis_.
§   Chulalongkorn memperkenalkan  Majlis Penasihat Rendah , Majlis Mesyuarat Tertinggi  dan Kabinet  Menteri.
§   Raja Berpelembagaan  ganti raja berkuasa mutlak.
§    pengaruh pembesar tradisional dan raja berkurang.
§   Pemodenan pentadbiran faktor kekal kemerdekaan 

1. 3       NASIONALISME DI ASIATENGGARA
1.  Maksud  Nasionalisme
-   perasaan cinta bangsa dan negara
-   gerakan membebaskan tanah air
2.  Faktor-faktor kemunculan nasionalisme
a.           Dasar penjajah Barat
b.          Pengaruh agama
c.           Karya kesusasteraan
d.          Sistem pendidikan
e.           Kemunculan golongan intelektual
f.           Pengaruh media massa
g.          Perkembangan sistem pengangkutan dan perhubungaan
h.          Pengaruh luar

A.             Dasar penjajah Barat
i.         tidak puashati  rakyat
ii.        tidak memberikan peluang 
iii.      kekal dalam ekonomi tradisional
iv.      menindas  penduduk peribumi.
v.        Wujud jurang sosial
vi.      kemasukan imigran
vii.     imigran menguasai ekonomi.

B.         Pengaruh agama
i.         menyatukan rakyat menghadapi penindasan.
ii.        pencetus nasionalisme seperti ;
·   Gerakan Islah di Indonesia dan di Tanah Melayu 
·   Pensatuan Belia Buddha di Burma
iii.      Pan-Islamisme penyatuan dunia Islam.
iv.      Kristian menyatupadukan penduduk Filifina

C.          Karya kesusasteraan
i.          menyampaikan  mesej kesengsaraan /kekecewaan
ii.          membangkitkan nasionalisme
iii.        Noli Me Tangere - Jose Rizal.
iv.        Kerikil-Kerikil Tajam  dan Ke Makam Bonda - Chairil Anuar
v.         Putera Gunung Tahan - Pak Sako

D.            Sistem pendidikan
i.            sikap pilih kasih penjajah
ii.           mengutamakan  bahasa penjajah.
iii.         pendidikan hanya peningkat rendah
iv.         terhad kepada golongan elit
v.          Di Indonesia, anak priyayi diberikan pendidikan
vi.         pilih kasih untuk memecahbelahkan rakyat
vii.       Di Burma, pendidikan barat ancaman kpd sekolah Buddha.
a.        Di Tanah Melayu sukar dapat kerja 

E.              Kemunculan golongan intelektual
i.         Belajar di Barat dan di Asia Barat
ii.          Terdedah idea falsafah Barat dan Islam.
iii.        sedar pentadbiran penjajah tidak elok.
iv.      memimpin nasionalisme.
v.         menuntut ;
·   Taraf hidup dibela
·   prmbebasan negara

F.              Pengaruh media massa
i.    menyebarkan idea nasionalis
ii.     menanam perasaan anti penjajahan
iii.    ancaman terhadap  kepentingan politik penjajah
iv.        Contoh akhbar ialah
·         Tribune Indigene dan Cloche Felee
·         Ikhwan ,Saudara Warta  Malaya  dan Majlis

G.        Sistem pengangkutan dan perhubungan
i.       Telefon dan Telegram
ii.     Jalan kereta api dan jalan raya
iii.    Mudah berhubung

H.        Pengaruh luar
i.       Jepun tewaskan _China dan Rusia
ii.      Mahatma Ghandi menentang British.
iii.    membuka mata para nasionalis

1.3.2  PERKEMBANGAN NASIONALISME

1.               Tahap  Pertama
a.         penentangan secara terbuka
b.   bersifat  setempat
c.    tidak berorganisasi
d.   isu budaya, agama dan hak peribumi
e.    dipimpin golongan berpendidikan barat
f.    menekankan kesedaran politik  .
g.   Menuntut hak / taraf hidup.
h.   tidak meminta kemerdekaan segera.

2.                    Tahap kedua
a.  gerakan radikal
b.  berorganisasi
c.  Kesan kegagalan tahap pertama
d. dipimpin golongan berpendidikan Barat.
e.     Sedar kesan perubahan dibuat penjajah.
f.     menuntut kemerdekaan
Perkembangan nasionalisme di  Filifina
A, Tahap pertama
i.         gerakan dakyah
ii.        dipimpin Jose Rizal
iii.      disokong berpendidikan Barat.
iv.      menuntut
·      Filifina jadi wilayah Sepanyol
·      diberikan hak yang sama
·      kebebasan bersuara 
v.     Tuntutan tidak diendahkan Sepanyol
 vi     Liga Filifina  ditubuhkan
        vii    mendesak Sepanyol melakukan pembaharuan
        viii  Jose Rizal ditangkap / dibuang negeri/ dihukum bunuh 
     
B.    Tahap Dua
i.          lebih radikal
ii       Katifunan  ditubuhkan oleh Andres Bonifacio
      iii.     Matlamat
·         Menyatukan bangsa Filifina
·         Mencapai kemerdekaan melalui revolusi.
iv.    media cetak menyebarkan fahaman.
v.    Kalayan =  akhbar rasmi
vi.    melancarkan revolusi – gagal
vii.  semakin lemah selepas Bonifacio dihukum mati 
viii. Aguinaldo berkerjasama  dengan Amerika
ix.    Sepanyol  diusir
x.     Amerika menguasai Filifina
xi.    Aguinaldo isytihar merdeka
xii.   tidak disahkan Amerika.
xiii. Revolusi diteruskan
xiv.  Aguinaldo ditangkap.
xv.  parti-parti politik serdahana ditubuhkan
xvi. Sergio Osmena ketuai Dewan Perhimpunan 
xvii.    1930-an nasionalis menuntut kemerdekaan 


3.        Perubahan nasionalisme  di  Indonesia
A.    Tahap pertama
i.         Tumpu isu pendidikan
ii.        Raden Adjeng Kartini
- pendidikan wanita
- Karyanya Habis Gelap Terbitlah Terang
- Penulisan  Seorang Puteri Jawa
·   Kemunduran rakyat
·   Penindasan  Belanda
iii.      Muhammadiyah
·   menyebarkan islam sebenar
·   menghindari sekularisme 
·   hindari Kristian.
·   bina sekolah, klinjk dan masjid.
B.         Tahap Kedua
i.      perjuangan parti poliik radikal 
ii.      Sarekat Islam, Parti Komunis  Indonesia dan Parti Nasionalis  Indonesia
iii.        menuntut kemerdekaan
iv.        tokoh Soekarno
v.         Belanda menangkap pemimpin radikal

4.        Perubahan nasionalisme  Indocina
A.        Tahap pertama
i.      tertumpu di Viatnam
ii.         Dipelopori bangsawan dan Mandarin.
iii.pulihkan   pemerintahan beraja.
iv.berpendidikan Barat perjuang pendidikan barat
v.     Phan Boi Chau
·         memimpin revolusi - gagal.
·         menubuhkan  Viet Nam Quang Phu Hui (VNQPH)
·         lancarkan   pemberontakan  di Tongkin
·         lancarkan gerakan dakyah  
·         dipenjarakan 
·         VNQPH diharamkan.
b.                                             
c.                                                  B. Tahap Kedua
i.     lebih radikal
ii.        Kesan kegagalan parti  sederhana
iii.      Viet Nam Quac Dang-Dang  (VNQDD)
iv.      Parti Komunis Vietnam (PKV).
v.        Tindakan Perancis
·      pemimpin VNQDD ditangkap
·      hukum bunuh Nguyen Thai Hoc
vi.       Ho Chi Minh larikan diri ke Hong Kong
vii.      Corak sederhana  bila Perancis  berkeras
viii.    Maharaja Bao Dai  disekat .

5.        Perubahan nasionalisme  di Burma
A.    Tahap pertama
i.     oleh sami Buddha dan berpendidikan Barat.
ii.        Ditubuhkan Persatuan Belia Buddha 1906
·         oleh  golongan sami Buddha
·         utk  mengekalkan  tradisi Buddha
   - memajukan pendidikan 
·         Isu Kasut bangkitkan nasionalisme
·         dipimpin golongan radikal
·         menubuhkan Majlis Persatuan Am Kesatuan-Kesatuan Burma.

B. Tahap Kedua
 i.   muncul selepas Laporan Montagu Chelsford 
ii.     tercetus Revolusi Pelajar  - menuntut universiti
iii.sami Buddha berjuang  melalui Majlis Am Sangha Sametggi
·      cetuskan Pemberontakan Saya San
·      diketuai oleh  Saya San
iv.      Liga Antipemisahan - pemisahan dengan India lewatkan kemerdekaan.
v.        Perlembagaan Burma 1935 - ke arah berkerajaan sendiri.
vi.      Parti Dobama Asiayone  ditubuhkan 1935
·      oleh golongan Thakin (siswazah universiti)
·      Perjuangkan kemerdekaan
·      pemimpinnya Aung San, Kyaw Nein  dan U Nu
·      gelarkan diri -tuan .
·      Dr. Ba Maw memenangi pilihanraya  1937
·      menjadi Perdana Menteri .

6.        Perubahan nasionalisme  di Thailand
A.    Tahap pertama
i.    kegelisahan rakyat terhadap :
·      penguasaan kerabat raja
·      penentangan raja berkuasa mutlak
ii.     kesan pendidikan barat- liberal, demokrasi , raja berperlembagaan
iii.      rakyat tidak berpuas hati kerana :
·         Kelemahan sistem pentadbiran
·         Sikap boros Raja Valiravudh
iv.      Parti Rakyat ditubuhkan
v.        oleh Nai Pridi  Panomyong dan Field Marshall Phibul Songram
vi.      Revolusi Thai dilancarkan
vii.     Tamat raja berkuasa mutlak.

B.      Tahap kedua
i.       sebab tidak puas hati cengkaman ekonomi oleh kapitalis barat dan orang cina
ii.    Tindakan  Phibul Songram (Perdana Menteri Thailand )
·      meluluskan undang-undang sekat orang Cina.
·      Bubarkan sekolah/akhbar  Cina.
·      digalakkan  pribumi dalam ekonomi.
·       Jawatan tinggi  untuk penganut agama Buddha.
·      nama Siam tukar Thailand  
iii.   bekerjasama dengan Jepun
iv.   dapat  wilayah-wilayah di Indochinad dan Tanah Melayu




Comments

Popular posts from this blog

Sejarah SMK Ayer Baloi

1.1  Latar Belakang Sekolah 1.1.1         Sejarah Sekolah Sejarah SMK Ayer Baloi bermula pada 1965  Memandangkan terdapat dua belas buah sekolah rendah di sekeliling mukim Ayer Baloi, Kementerian Pendidikan Malaysia telah memutuskan perlunya membina sebuah sekolah menengah di sekitar kawasan ini.  Sejarah bermula dengan menumpang di SK Ayer Baloi, Pontian dan SJKC Kampung Jawa, Pulai Sebatang, Pontian.  SMK Ayer Baloi menerima pelajar dari sekolah rendah berikut: i.          SK Jaya Mulia ii.         SK Sri Sekawan Desa iii.        SK Ayer Baloi iv.        SK Sanglang v.         SK Pulai Sebatang vi.        SK Seri Anom vii.       SK Seri Pulai viii.      SK Kg Jawa ix.        SJKC Chien Hwa, Kg Jawa x.         SJKC Yung Ming, Sanglang xi.        SJKC Chi Chih, Ayer Baloi xii.       SJKC Lee Ming, Jelutung. Nama SMK Ayer Baloi diambil sempena nama Kampung Ayer Baloi, iaitu tempat dibinanya bangunan sekolah ini.  Pada peringkat awal beberapa orang t

KEPENTINGAN ILMU

INGATLAH 1 “Bacalah (ya Muhammad)  dengan nama tuhan Mu  yang telah menciptakan (1) Telah menciptakan  manusia daripada  segumpal darah(2) bacalah dan Tuhan Mu  amat pemurah(3), yang mengajarkan(menulis)  dengan pena  (4) Yang mengajarkan kepada manusia  apa-apa  yang tiada diketahuinya(5)”                                               (Maksud surah Al –Alaq :1-5)             Segala puji bagi Allah , Tuhan semesta alam , yang mempunyai kerajaan di langit dan di bumi, selawat  dan salam ke atas junjungan besar nabi kita nabi Muhammad s.a.w , pengakhiran daripada para nabi , nabi akhir zaman.             Ingatlah , ayat diatas merupakan ayat pertama yang diturunkan kepada nabi s.a.w ketika baginda sedang  berkhalwah(duduk di tempat sunyi mengasingkan diri) di Gua Hiraq lalu bertahannuth(beribadah). Malaikat Jibril dating berjumpa Nabi s.a.w  mengajarkan baginda membaca , padahal baginda adalah seorang ummi(tidak pandai membaca).Setelah beberapa kali didesak  , akhirnya ba